A profi országúti kerékpársport Magyarországon az elmúlt években.

2013.10.09

Magyarországon mostohagyermek a profi országúti kerékpársport. Sem az állami szervezetek, sem a nép, sem senki más nem sokat törődik ezzel, az Európában az egyik legnépszerűbbnek tartott versenyszámmal. A világranglista pontszerző versenyek szinte teljesen megszűntek, ilyenekből már csak elvétve akad évente egy-két egynapos. A Central European Tour-tól eltekintve Nemzeti Körversenyünk gyakorlatilag nincs, ahogyan több napos országúti UCI versenyünk sem. Egyetlen ProTour-os bringásunk, Bodrogi Laci pedig a francia állampolgárságot választott, megszűntetve ezzel minden nemzeti kapcsolatunkat az országútizás legmagasabban jegyzett szintjével.
„Pedig volt idő, amikor szebb idők jártak, sőt, nem is olyan régen! 2007-ben, az akkor újraszerveződött P-Nívó-Betonexpressz egy korábbitól eltérő taktikát dolgozott ki a világranglista pontok megszerzésére. Más magyar csapatokkal összefogva járták a környező országokat és a hunokhoz hasonlóan szépen „portyázgatták” össze a világversenyek kvalifikációs pontjait. Ennek meg is lett az eredménye, az utóbbi években mind a világbajnokságokon, mind az Olimpián, országunk lakosságához és méretéhez, valamint a kerékpársport elhanyagolt állapotához képest szép számmal képviseltethettük magunkat.

„Bár komolyabb eredményeket csak az időfutam versenyszámban Bodrogi Laci jó teljesítménye hozott, egy-egy sikeres villanás (például Kusztor 5 órás szökése a 2009-es VB-n) fontos pillanatokat és némi reménysugarat hozott a nemzet számára.
Nos, Miért is fontos kijutni egy Olimpiára vagy VB-re, ha azokat általában be sem fejezik a magyarok? Ez a kérdés jogosan merülhet fel bárki számára, a válasz pedig a hazai sporttámogatás rendszerében keresendő. Ezen kvalifikációk alapján állapítják meg az adott sportág állami támogatási keretét, ez alapján osztanak ösztöndíjakat és egyéb juttatásokat. Éppen ezért, a későbbi eredményektől függetlenül, maga a kvalifikáció is nagyon fontos a sportág fennmaradásához.
Hosszú évek után, 2010-ben fordult elő először, hogy nem szerepelhet magyar férfi kerékpáros (a nőknél nincs kvalifikáció, bárki elindulhat, akit nemzete delegálni tud) az országúti kerékpáros világbajnokságon. Hogy miért? Okokat és felelősöket lehetne keresni és ezen vitatkozni, de ebbe belemenni tán nem lenne érdemes, nehéz lenne igazságot tenni a hazai kerékpársport amúgy is zavaros útvesztőjében.
Egyvalami azonban biztos. Profi országúti csapatunk papíron még van, valóságban egyre kevésbé. A ’90-es évek ígéretes fiataljai közül a legtöbben mára már abbahagyták, vagy mondjuk úgy, elegük lett a mostoha körülményekből. Pár éve a Betonexpressz 2000 csapata még próbálta tartani magát, de ismerhetjük a mondást, egyedül az óceán ellen, senkinek nincs sok esélye…”

Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) közzétette hivatalos ranglistáit ami alapján lehet kvalifikációt szerezni a tárgy évi országúti Világbajnokságra. A Magyar Nemzet az Europe-Tour sorozatban érdekelt, de a kvalifikációs rendszer értelmében az első számú szempont a nemzetek rangsora (1-10) a világranglista alapján, majd az itt szereplő európai nemzetek kivételével szintén a nemzetek rangsora (1-16) az Europe-Tour sorozatban
Van néhány kiskapu a VB-re való kijutással kapcsolatban, ebből ránk a következő érvényes: Amennyiben a nemzetek rangsorában sem a világranglista sem az Europe-Tour alapján nem szereztünk kvalifikációt, de van legalább egy versenyzőnk az Europe-Tour sorozat egyéni ranglistáján az első kétszáz kerekes között, úgy egy versenyzőnk indulhat az elit VB mezőnyversenyében. A világranglista első tíz nemzete 8-8, míg az Europe-Tour első hat helyezettje 6-6 a további nemzetek pedig 3-3 versenyzővel képviseltethetik magukat az országúti kerékpársport legrangosabb rendezvényén.

„A világranglistán az első tízben jelenleg, három nem európai nemzet szerepel, Ausztrália. Egyesült Államok és Kazahsztán. Tehát, Spanyolország, Olaszország, Belgium, Oroszország, Svájc, Németország, Hollandia és Luxemburg szerepel a világranglistán az első tízben az európai nemzetek közül és Luxemburg kivételével mind előkelő helyet foglalnak el az Europe-Tour listáján is. Ebből következik, hogy a 7+ 16 európai nemzet közül az első 22 nemzet az Europe-Tourban és a 33., Luxemburg indíthat versenyzőket a VB-n.”
2013-ban az egyéni indulás joga változott, csapatban pedig vegyes nemzeti összetételű sorral áltunk rajthoz, ennek köszönhető a VB ELIT jelenlét.

A számok tükrében a nemzet által szerzett UCI pontok az elmúlt években:
2007.10.20.(Olimpiai kval.) -25. Magyarország 436 pont
2008.08.15.(Világbajnoki kval.) - 19. Magyarország 521 pont
2009.08.15.(Világbajnoki kval.) - 20. Magyarország 429 pont
2010.08.15. - 29. Magyarország 182 pont
2011.09.25. – 29. Magyarország 223 pont
2012.09.25.(Olimpiai kval.) – 26. Magyarország 285 pont
2013.09.25.(Világbajnoki kval.) – 25. Magyarország 359 pont

Ezekről a pontokról tudni kell, hogy az elmúlt években mindig ugyanarra a 3-4 versenyzőre számíthatunk. (Lovassy Krisztián, Kusztor Péter, Fejes Gábor és az elmúlt években a korábbi szerb bajnok Dér Zsolt)
Ezek a versenyzők pedig csak egy nagyrészt olasz tulajdonú csapatra (UTENSILNORD ORA24) számíthatnak, és ez is Stubán Ferenc fáradhatatlan szélmalomharcának köszönhető, hiszen ma jelenleg nincs olyan finanszírozási lehetőség a kerékpársportban ami lehetővé tenné egy magyar tulajdonú kontinentális profi csapat létezését kis országunkban.
Sokaknak el kellene gondolkozni a lehetséges támogatók közül, hogy nem-e szégyelnivaló az a tény, hogy az ország egyetlen ütőképes csapatának támogatója olasz, és ők teszik lehetővé „számunkra” a VB-n és az Olimpián való részvétel lehetőségét.

Solymosi János
NYKSE